Predelava vozila v avtodom

Veliko naših kupcev se odloča za predelavo vozila v avtodom ali kamper.

Dotaknili se bomo le področja zagotavljanja energije za napajanje porabnikov.

Vse se vrti okoli akumulatorja, izbire ustreznih virov polnjenja in zaščite akumulatorja ter kablov.

V avtodomu so ciklični akumulatorji (za ogled podrobnosti, kliknite na besedilo v modri barvi) namenjeni shranjevanju energije. Ker so ciklični akumulatorji nameščeni v notranjosti, morajo biti narejeni v AGM ali GEL tehnologiji. Obe tehnologiji zagotavljata zelo nizek izpust plinov.

Čedalje bolj zanimivi postajajo tudi li ion akumulatorji za avtodom. 2.000 in več ciklov, stopnja praznjenja do 80%, majhna teža in hitro polnjenje, so aduti, ki pretehtajo višjo ceno.

Kapaciteta cikličnih akumulatorjev je odvisna od moči porabnikov, ki jih bomo napajali in časa delovanja. Na izbor kapacitete akumulatorja, vpliva željena avtonomija akumulatorjev (koliko dni avtonomno zagotavljajo potrebno energijo). Večina avtodom-ov ima nameščen 100Ah akumulator. Tipičen AGM akumulator, ki ga večina kupcev namešča v avtodom, je akumulator 100Ah Ritar. Če boste vgradili GEL akumulator, priporočamo akumulator gel solar block Sonnenschein 100Ah.

Pazite na stopnjo praznjenja cikličnih akumulatorjev, saj globoke praznitve močno skrajšujejo življenjsko dobo akumulatorjev. To je tudi eden od osnovnih vzrokov, da akumulatorji v avtodomih trajajo razmeroma kratek čas.

Za veliko večino svinčenih akumulatorjev velja, da je priporočljiv nivo praznjenja do 50%. Za omejitev globine praznjenja vgradite varuh akumulatorja, s katerim boste omejili globino praznjenja. Koliko A naj ima varuh akumulatorja, je odvisno od toka, ki ga bodo potrebovali porabniki.

Električno izpraznjen akumulator, je treba takoj napolniti. V času, ko avtodom ne uporabljate, priključite na akumulator vzdrževalec akumulatorja.

Akumulatorje lahko polnimo na tri različne načine:

-       Z alternatorjem

-       S polnilcem akumulatorjev iz omrežja

-       S solarno energijo, ki jo pretvarjajo sočne celice iz sončne svetlobe

Tok iz alternatorja je namenjen polnjenju startnega in ne cikličnega akumulatorja. Startni akumulator se ob vžigu motorja izprazni le okoli 3%, zato ima alternator lahko delo, da ga ponovno napolni. Alternator je le primitiven polnilec, ki akumulatorje ne polni optimalno, ampak s konstantno napetostjo. Polnjenje s konstantno napetostjo uničuje akumulator. Dober polnilec mora polniti akumulator s tremi stopnjami napetosti in toka (CC/CV).

Poleg tega, zagotavljajo sodobni motorji prenizko napetost polnjenja, zato se delovni ciklični akumulator nikoli ne napolni do konca, s tem pa se skrajšuje življenjska doba. 

Zato je treba vgraditi »battery to battery charger«. To je naprava, ki se namesti med startni in ciklični akumulator in v popolnosti posnema kvaliteten polnilec akumulatorja. S pravilnim polnjenjem, se bo življenjska doba akumulatorja bistveno podaljšala.

Hitrost polnjenja je s B2B charger bistveno višja, kakor s polnjenjem iz alternatorja.

Polnilne karakteristike, ki so potrebne za polnjenje različnih tehnologij akumulatorjev, se z B2B charger lahko nastavijo.

Strošek za B2B charger, se bo prav gotovo povrnil že ob nakupu naslednjega akumulatorja.

Drugi možni način polnjenja je s polnilcem akumulatorjev iz omrežne elektrike. Polnilec mora biti avtomatski, torej takšen, da se sam izklopi, ko je akumulator poln.

Tok polnilca je odvisen od kapacitete akumulatorja. Osnovno načelo je, da mora biti tok polnjenja (A) okoli 10% kapacitete akumulatorja. Vendar lahko npr. AGM Ritar akumulatorje polnite celo s tokom, ki je enak 25% kapacitete.

Posebno opozorilo je treba nameniti polnjenju gel akumulatorjev. Napetost glavnega polnjenja gel akumulatorjev je 14,2V do 14,4V. Zato uporabljajte za gel akumulatorje le polnilce, ki so namenjeni polnjenju gel baterijam oz. polnilce, kjer je mogoče napetost polnjenja nastaviti.

Čedalje bolj zanimivo, je polnjenje akumulatorja s solarnimi celicami. Sončne celice lahko akumulator le vzdržujejo, ali pa polnijo. Za vzdrževanje 100Ah akumulatorja, je zadosten 50W solarni panel. Če pa želite akumulator tudi polniti, je treba namestiti 100W solarni modul. S 150W solarnim modulom, ali z dvema po 100W moduloma, lahko polnimo akumulator že v takšni meri, da bo poleti napajal tudi hladilnik. Na naši spletni strani, lahko najdete širok izbor solarnih kompletov za avtodom. Od ekonomičnih, do premium solarnih kompletov.

Kvalitetni ameriški fleksibilni solarni moduli Sunpower, ki so tudi cenovno sprejemljivi, se vse bolj uveljavljajo na trgu. Ponašajo se z visoko efektivnostjo.

Pri napajanju s sončnimi celicami, je treba opozoriti še na možnost, da solarne celice polnijo istočasno, ločeno startni in ciklični akumulator. Na ta način boste zagotovili, da bo tudi startni akumulator ustrezno napolnjen.  Za takšno polnjenje je treba uporabiti solarni regulator DUO.

Vgradite Energy meter s katerim boste spremljali stanje akumulatorja, porabo in proizvodnjo solarne energije.

Če boste uporabili le 12V ali 24V porabnike, razsmernik ne bo potreben. Vendar ima večina avtodom-ov vgrajene razsmernike, ki pretvarjajo enosmerno napetost v izmenično. Če boste uporabili razsmernik le za polnjenje mobitelov, je modificiran sinusni razsmernik zadosten. Če pa boste napajali bolj občutljive elektronske naprave, priporočamo čisti sinusni razsmernik.

Ne pozabite na varovalke, ki ščitijo kable. Varovalko je treba namestiti med solarni panel in regulator, akumulator in razsmernik, polnilec in akumulator.

Seveda pa se lahko obrnete tudi na nas in z veseljem vam bomo svetovali pred nakupom v naši spletni trgovini.

Tags: predelava kombija v avtodom, kamper, predelava vozila, akumulator za avtodom, battery to battery charger.